Email: admin@inkthmes.com
Call: +91-(9981)-123-456

Hälsovinster vid stickning

Om du redan är en stickare så vet du redan känslan under tiden att man stickar och sedan lyckokänslan när man kan visa upp det färdiga plagget.

Men nu har det visat sig att stickning ger mer än bara tidsfördriv och att få ett resultat i form av ett plagg eller liknande. Forskning visar att stickning är ett effektivt sätt att minska både ångest och stress. Betsan Corkhill, författare till boken ”Sticka för hälsa och välbefinnande”, upprättade en webbplats för att undersöka värdet av vad hon kallar terapeutisk stickning. Bland de som svarade sa 54 procent av dem som var kliniskt deprimerade att stickningen fick dem att känna sig lyckliga eller väldigt glada.

Jämförs med yoga

En av studierna hävdar att stickning har samma starka stressreduktion som yoga. Om man låter andningen bli mer lugn och rytmisk samtidigt som man fokuserar på stickningen så kommer man att börja slappna av och stressa av mer. Det handlar i stickningen om att man koncentrerar sig mer på sig själv. Det har många stickare redan insett och bär därför med sig sin stickning även på resa. På det sättet kan man i vilken stressad omgivning som helst finna sin ro. Till skillnad från meditation leder hantverksaktiviteter till konkreta och ofta användbara produkter som kan förbättra självkänslan.

Social interaktion

Stickning är även en väldigt gemensam aktivitet till motsats mot vad man kan tro. Sitter man och stickar på tåget eller flygplatsen så kommer garanterat andra stickare försöka närma sig för att prata. Därför kan stickning vara ett perfekt verktyg för att öka det sociala elementet i ditt liv.

Bränner kalorier

Det finns andra oväntade hälsoeffekter med, viktnedgång och rökfri är några. Det förklaras ofta med att man när man stickar håller händer och hjärna upptagna så man tänker mindre på att röka eller äta i onödan. Dessutom bränner man 102 kalorier i timmen genom stickningen. Så kanske är det stickningen du ska ta fram nästa gång du ska kolla på film, istället för den där skålen med snacks.

Zona ut

Det är inte ovanligt att man helt kopplar bort allt när du stickar, och bara går in i dig själv när du fokuserar. Det sägs vara bra för hjärnan att zona ut på det sättet eftersom vi annars hela tiden måste vara på och i många fall driva hjärnan till gränsen. Stickning sägs ge oss en chans att låta hjärnan vila samtidigt som vi fokuserar på uppgiften. Dr Herbert Benson, författare till ”The Relaxation Response”, säger att repetitiv verkan av handarbete kan ge ett liknande avslappnat tillstånd som man får genom meditation och yoga. När man lärt sig grunderna och stickningen går på rutin så kan den både sänka hjärtfrekvensen och blodtrycket samt minska skadlig stress. 2009 genomförde University of British Columbia en studie av 38 kvinnor med ätstörningar som lärt sig att sticka. De upptäckte att hantverket ledde till betydande förbättringar. Sjuttiofem procent av kvinnorna sa att stickningen minskade deras rädslor och hindrade dem från att låta deras problem sluka dem mentalt.

Zona ut

Comments are closed.